Linia maritimă expres trans-container “Asia – Black Sea
Express” (ABX), inaugurată în ultimul trimestru al anului 2007, a adus o creştere cu 50% a cifrei de
afaceri a Companiei “China Shipping Container Lines”(CSCL), transmite corespondentul ROMPRES.
Inaugurată pe 11 octombrie 2007 de nava port-container “XIN SHAN TOU”, care a acostat în
Portul Constanţa cu 4.250 de TEU, linia expres ABX, având o frecvenţă săptămânală, a operat până în
prezent aproape 10.000 de containere, cu un volum total de mărfuri de 183.862 tone.
Directorul Agenţiei China Shipping – România, Cătălin Petre, a declarat că Linia “ABX” este
deservită de 7 nave, fiecare având capacitatea de 4.250 TEU, vase noi construite în perioada 2005-
2006. Durata uzuală pe ruta Shanghai-Constanţa va fi de 21-25 de zile, compania armatoare CSCL -
parte a Grupului ‘China Shipping’ – fiind cel de-al şaselea operator mondial ca volum şi cotă de piaţă,
în traficul maritim containerizat.
“Noul serviciu de transport ce leagă Orientul Îndepărtat de Marea Neagră pe ruta Shanghai -
Ningbo – Shekou – Nansha – Port Kelang – Istanbul – Constanţa consolidează poziţia Portului
Constanţa ca punct nodal la Marea Neagră pe relaţia Europa Occidentală – Extremul Orient, în
transportul mărfurilor containerizate, pe o piaţă aflată în continuă ascensiune, fluxurile de mărfuri
către şi din Odessa (Ucraina), Novorossisk (Rusia) şi Varna (Bulgaria) fiind operate în portul
românesc, al doilea avantaj fiind faptul că acestă linie ar putea contribui la echilibrarea balanţei
comerciale între Romania şi China, la ora actuala diferenţa fiind de cinci la unu în favoarea
importurilor din China”, a precizat Cătălin Petre.
Privit prin prisma faptului că Republica China este principalul partener economic şi furnizor
de mărfuri al Uniunii Europene, serviciul de transport “Asia – Black Sea Express” poate fi considerat,
în subsidiar, şi un indicator al dinamicii schimburilor economice de pe această relaţie, având în vedere
că în ultimii doi ani câteva mari companii de navigaţie (Compania japoneză “K” Line, în parteneriat cu
firmele “Yang Ming”, “China Shipping” şi “ZIM” precum şi concernul “Maersk Sea Land”) şi-au
orientat eforturile pentru deschiderea altor două linii port-container directe pe relaţia Extremul Orient-
Marea Neagră, cu punct preferenţial de escală la Constanţa.
Privită din perspectivă comercială, Linia “ABX” ar putea fi o oportunitate şi pentru transportul
containerizat pe Dunăre, comparativ cu rutele maritime deja aglomerate din Nordul Europei, cu plecare
din Rotterdam sau Hamburg, sau din Sudul Europei, cu plecare din porturile croate Koper si Rijeka.
“Este necesar însă ca transportul de mărfuri containerizate pe Dunăre să fie încurajat de toate
statele riverane, pentru ca marfa adusă la Constanţa să plece mai departe pe ruta fluvială spre
Budapesta, pentru că la ora actuală doar 0,1 % din totalul containerelor operate de noi urmează această
cale spre Ungaria sau Austria”, a adăugat Cătălin Petre.
Traficul total de containere înregistrat prin Portul Constanţa în 2006 a fost de 1.037.068 TEU,
iar în 2007 a crescut cu 40 % faţă de anul precedent.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea