Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, ilustrează în
pastorala pascală din acest an ipostazele divinităţii în viaţa creştinilor şi-L înfăţişează pe Iisus Înviat
aşa cum le apare ucenicilor – “într-o totală libertate spirituală şi fizică, adică liber de toate
determinismele şi limitele spaţiului şi ale timpului”.
“Sfântul Evanghelist Luca ne arată lămurit că Mântuitorul Iisus Hristos Cel Înviat din morţi a
călătorit cu ucenicii Săi, Luca şi Cleopa, pe drumul spre Emaus când le-a tâlcuit lor ceea ce
prevestiseră Sfintele Scripturi despre Moartea şi Învierea Sa. În această călătorie, Mântuitorul părea la
început ucenicilor Săi ca fiind un călător necunoscut pe care ei l-au invitat în casă pentru a nu călători
singur în timp de noapte. După ce a intrat în casă, El S-a aşezat la masă, a binecuvântat şi a frânt
pâinea şi le-a dat ucenicilor ca să mănânce din ea. Atunci ochii lor duhovniceşti s-au deschis şi L-au
recunoscut pe Iisus Cel Răstignit. Dar îndată, El S-a făcut nevăzut”, arată Patriarhul.
Înaltul ierarh redă, în pastorala sa, evenimentele care au urmat Învierii şi arătării Lui Hristos
celor doi ucenici – Luca şi Cleopa. Ei s-au întors apoi la Ierusalim şi au povestit celor unsprezece
ucenici ai lui Iisus şi celor ce erau împreună cu ei cum L-au întâlnit pe Domnul Înviat din morţi.
“Pe când vorbeau acestea, Iisus S-a arătat în mijlocul lor şi le-a explicat că toate cele petrecute
cu El, adică Patimile, Moartea şi Învierea Sa, s-au împlinit întocmai după cum fuseseră prevestite ‘în
Legea lui Moise, în prooroci şi în psalmi’”, se afirmă în pastorală.
Scripturile îl prezintă pe Iisus, după Înviere, într-un chip “uman”, material. El gustă din peşte
şi din fagurele de miere, dar Domnul face aceasta nu pentru că ar avea nevoie să-şi hrănească trupul
Său, ci pentru a le dovedi ucenicilor că este El Însuşi, nu vreo fantomă sau nălucă, afirmă patriarhul
Daniel în pastorală.
“Deşi se arată timp de patruzeci de zile din când în când ucenicilor Săi şi altor persoane de pe
pământ, Hristos Cel Înviat trăieşte viaţa cerească şi veşnică, într-o totală libertate spirituală şi fizică,
adică liber de toate determinismele şi limitele spaţiului şi ale timpului”, mai spune înaltul ierarh.
Patriarhul indică ipostazele divinităţii în viaţa noastră. Astfel, Iisus este prezent în Biserica Sa
şi Se dăruieşte credincioşilor prin ascultarea cuvântului Evangheliei Sale şi prin împlinirea poruncilor
Sale, prin Sfintele Taine, prin Taina Sfântului Botez şi a Cununiei, binecuvântând cu prezenţa şi cu
harul Său legătura de iubire. De asemenea, harul lui Iisus este prezent în Sfânta Taină a Preoţiei, în
Taina Sfântului Maslu, în Taina Pocăinţei şi a Iertării Păcatelor, precum şi prin rugăciune.
“Un alt mod al prezenţei tainice a lui Hristos Cel Înviat în lume este prezenţa şi chemarea Sa
în şi prin semenii noştri care au nevoie de prezenţa şi ajutorul nostru frăţesc. În ei, Hristos-Domnul
aşteaptă răspunsul nostru la iubirea Lui milostivă, precum şi disponibilitatea noastră de a deveni
mâinile Lui milostive faţă de semenii noştri în nevoi”, subliniază pastorala de Paşti din acest an.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea