O propunere legislativă privind protecţia consumatorilor care achiziţionează produse prin intermediul internetului, a fost înregistrată la Biroul Permanent la Senatului, iniţiativa fiind lansată de patru deputaţi democrat-liberali.
Propunerea prevede posibilitatea aplicării unor amenzi cuprinse între 5.000 şi 30.000 de lei în cazul în care vânzătorul livrează produse care nu sunt în conformitate cu specificaţiile prezentate pe pagina de internet.
De asemenea, produsele de folosinţă îndelungată trebuie însoţite de certificatul de calitate, cel de garanţie şi norme tehnice de utilizare, în cazul nerespectării acestor prevederi amenzile fiind cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei.
Aplicarea de sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legii se va face de reprezentanţii ANPC.
Potrivit proiectului, consumatorul are obligaţia să ia cunoştinţă de condiţiile de achiziţie, livrare, plată şi să citească fiecare detaliu referitor la caracteristicile produsului, fie că sunt menţionate pe pagina principală sau pe un link.
Consumatorul va primi e-mail de confirmare a comenzii, iar livrarea bunurilor se va face după o verificare prealabilă a datelor de identificare a consumatorului
Nu sunt supuse prevederilor legii produsele sau serviciile oferite ca premiu la concursuri organizate pe internet, biletele pentru avion sau manifestări culturale. Este interzis însă ca paginile de net să ceară vizitatorului orice modalitate sau date de contact pentru accesul la site.
Toate site-urile pentru vânzarea produselor trebuie actualizate în mod regulat, potrivit propunerii legislative. Totodată, consumatorul are dreptul să solicite informaţii suplimentare.
În cazul în care nu ajunge la un acord cu vânzătorul privind repararea, înlocuirea produsului sau restituirea banilor, cumpărătorul se poate adresa OPC.
Modificarea e-comenzii se va face doar dacă marfa nu a fost facturată, distribuită şi recepţionată de consumator.
Iniţiativa acestui proiect a aparţinut deputaţilor PD-L: Anca Boagiu, Daniel Buda, Petru Călian şi Graţiela Iordache.
“Siguranţa unei achiziţii depinde de corectitudinea cumpărătorului, dar şi a vânzătorului. În condiţiile în care comerţul electronic, contractul la distanţă şi semnătura electronică sunt reglementate legislativ, era nevoie ca şi consumatorii online să fie protejaţi de o lege atunci când întâmpină dificultăţi sau nedreptăţi în achiziţia unui bun prin intermediul internetului”, se arată în expunerea de motive.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea