O comisie de experţi a prezentat joi o serie de recomandări
rezultate în urma audierii publice “Poluarea auto versus protecţia mediului” organizate pe tema taxei
auto în urmă cu o săptămână.
Potrivit prof.univ. Dan Gabriel Manoleli, unul dintre membrii comisiei, printre recomandările
centralizate de experţi s-a numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe.
O parte dintre cei 101 de cetăţeni care şi-au prezentat în scris depoziţia s-au pronunţat pentru
analiza introducerii sistemului periodic al încasării taxei de poluare, corelat cu rectificările realizate
periodic de Registrul Auto Român (RAR).
De asemenea, deponenţii mai propun corelarea nivelului taxei de poluare cu emisiile de noxe,
analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto naţional pe
principiul “poluatorul plăteşte” – cu care, de altfel, toţi cei care şi-au exprimat poziţia au fost de acord -,
revizuirea formulei de calcul a taxei de poluare, care să ţină cont de tot ciclul de viaţă al
autovehiculului.
În acelaşi timp, se recomandă analiza utilizării unor mecanisme simple de colectare a taxei de
poluare, simplificate din punct de vedere birocratic, prin utilizarea Internet-ului.
“Se recomandă ca excepţiile de taxare să fie strict legate de domeniul sănătăţii şi salubrizării
(ambulanţe, persoane cu handicap, servicii funerare sau de salubrizare etc)”, a precizat prof.univ. Dan
Gabriel Manoleli.
Comisia a reţinut şi recomandarea potrivit căruia este necesară analiza avertizărilor cu privire
la neconcordanţa între denumirea taxei şi modalitatea de calcul a acesteia, care ţine cont şi de alţi
factori, cum ar fi, de exemplu, capacitatea cilindrică.
Este recomandată, în acelaşi timp, corelarea proiectului de ordonanţă privind taxa de mediu cu
alte acte normative, dar şi analizarea soluţiilor alternative propuse de depozanţi în legătură cu iniţierea
unor sisteme de bonificaţii care să aibă ca efect accelerarea procesului de înnoire a parcului auto
naţional. Cei care şi-au prezentat depoziţiile au ajuns la concluzia că această taxă penalizează
poluarea, dar nu contribuie suficient la înnoirea acestui parc auto.
O altă propunere se referă la corelarea nivelului de taxare auto cu nivelul de taxare a altor
categorii de poluatori.
Nu în ultimul rând, se recomandă ca programele de mediu elaborate de Ministerul Mediului şi
susţinute de Administraţia Fondului de Mediu să fie popularizate şi supuse consultărilor publice,
pentru a se obţine consensul larg al cetăţenilor.
Comisia de experţi a ţinut să sublinieze că nu a făcut altceva decât să centralizeze depoziţiile
celor care au dorit să îşi spună punctul de vedere asupra taxei auto.
“Guvernul poate să ţină cont sau nu de punctul de vedere al oamenilor. Decidentul este
factorul politic, noi doar le-am pus la dispoziţie rezultatele audierii publice”, a precizat Radu
Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy, asociaţie care a organizat, alături de Executiv,
audierea publică.
Au fost consemnate 101 de depoziţii scrise, 38 dintre semnatarii acestora exprimându-şi
dorinţa să-şi expună şi verbal punctul de vedere. Dintre aceştia, însă, doar 29 au ajuns să-şi facă
publică opinia în cursul audierii organizate în urmă cu o săptămână la Palatul Parlamentului.
Potrivit lui Radu Nicosevici, contrar unor afirmaţii vehiculate, potrivit cărora dezbaterea ar fi
fost dominată copios de reprezentanţii Guvernului, la audiere au fost înregistrate 67 de persoane fizice
care şi-au prezentat în scris sau verbal depoziţiile.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea