Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au
inclus, luni, în proiectul de modificare a Legii Audiovizualului două variante referitoare la investitorii
sau acţionarii majoritari la o instituţie mediatică.
Astfel, alineatul 9 al articolului 44 din Legea Audiovizualului prevede că “o persoană fizică
sau juridică poate fi investitor ori acţionar majoritar, direct sau indirect, la o singură societate de
comunicaţie audiovizuală, iar la altele poate deţine cel mult 20% din capitalul social”, membrii CNA
propunând Ministerului Culturii şi Cultelor, fie abrogarea acestuia, fie modificarea sa.
Cea de-a doua variantă a membrilor CNA are în vedere înlocuirea procentului de 20% din
capitalul social cu un procent de maxim 49% din capitalul social.
Membrii CNA au semnalat că problema care se pune este că atunci când capitalul străin vrea
să intre într-o afacere în mass-media românească, acţionariatul român rămâne minoritar pentru că el
poate reprezenta la o nouă licenţă de emisie maxim 20%.
De asemenea, membrii CNA au stabilit ca proiectul de modificare a Legii Audiovizualului să
menţioneze că un radiodifuzor poate deţine cumulativ două licenţe audiovizuale pentru difuzarea de
servicii de radiodifuziune cu acoperire naţională, pe cale radio electrică terestră, în unde ultrascurte în
sistem analogic, precum şi licenţe audiovizuale pentru difuzarea serviciilor de radiodifuziune pe cale
radio electrică terestră, în unde lungi, medii şi scurte în sistem analogic.
Totodată, un radiodifuzor poate deţine două licenţe audiovizuale pentru difuzarea de servicii
de programe de televiziune cu acoperire naţională pe cale radio electrică terestră în sistem analogic, o
licenţă audiovizuală pentru difuzarea unui serviciu de programe de radiodifuziune cu acoperire
naţională pe cale radio electrică terestră în sistem digital, două licenţe audiovizuale pentru difuzarea de
servicii de programe de televiziune în sistem digital necriptat, cu acoperire naţională, pe cale radio
electrică terestră în sistem digital.
Un radiodifuzor mai poate avea şi o licenţă audiovizuală pentru difuzarea de servicii de
programe de televiziune în sistem de televiziune digitală HDTV cu acoperire naţională; licenţe
audiovizuale pentru difuzarea de servicii de programe de televiziune digitală criptată, cu acoperire
naţională pe cale radio electrică terestră; trei licenţe audiovizuale pentru servicii de programe de
televiziune în sistem digital DVBH cu acoperire locală şi/sau regională şi patru licenţe audiovizuale
pentru servicii de programe de televiziune în sistem digital HDTV local şi/sau regional pe cale radio
electrică terestră.
Nu în ultimul rând, un radiodifuzor mai poate deţine şi câte două licenţe audiovizuale de
radiodifuziune şi/sau televiziune locale, în aceeaşi localitate, sau regionale în aceeaşi zonă, precum şi
licenţe audiovizuale pentru difuzarea serviciilor de programe prin intermediul satelitului sau destinate
serviciilor de programe tematice pentru radiodifuziune şi televiziune.
În proiectul de modificare a Legii Audiovizualului, membrii CNA au formulat definiţii ale
radiodifuzorilor şi, respectiv, a programului local. Astfel, radiodifuzorii sunt definiţi drept persoane
juridice, de drept public sau privat, ori persoane fizice autorizate.
Programul local are ca elemente de identificare ştirile, interviurile, reportajele şi dezbaterile
referitoare la evenimentele din actualitatea comunităţii.
După ce vor ajunge la o formă finală a proiectului de modificare a Legii Audiovizualului,
membrii CNA îl vor înainta Ministerului Culturii şi Cultelor, care are dreptul de a şi-l însuşi cu
eventuale amendamente şi de a veni cu el în Parlament.
Dezbaterea despre proiectul de modificare a Legii Audiovizualului vine în contextul adoptării,
la sfârşitul anului 2007, a directivei serviciilor media audiovizuale, ce are ca termen de implementare
sfârşitul anului 2009.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea