Executivul a adoptat în şedinţa de luni textul ordonanţei de
urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, după ce în urmă cu mai puţin de două
săptămâni a avut loc o audiere publică pe această temă, iar rezultatele acestei audieri au fost făcute
publice joia trecută.
Guvernul va transmite în cursul zilei de miercuri noua formula a taxei la Comisia Europeană,
au declarat, pentru ROMPRES, surse ministeriale.
Tot luni, Guvernul a adoptat şi o ordonanţă de urgenţă privind reluarea pentru anul 2008 a
Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional.
Printre recomandările prezentate cu prilejul audierii publice privind taxa de poluare auto s-a
numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe. O parte dintre cei 101 de cetăţeni care şi-au
prezentat în scris depoziţia s-a pronunţat pentru analiza introducerii sistemului periodic al încasării
taxei de poluare, corelat cu rectificările realizate periodic de Registrul Auto Român (RAR).
Deponenţii au mai propus corelarea nivelului taxei de poluare cu emisiile de noxe, analiza
bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto naţional pe principiul
“poluatorul plăteşte” – cu care, de altfel, toţi cei care şi-au exprimat poziţia au fost de acord -
revizuirea formulei de calcul a taxei de poluare, care să ţină cont de tot ciclul de viaţă al
autovehiculului.
În acelaşi timp, s-a propus utilizarea unor mecanisme simple de colectare a taxei de poluare,
simplificate din punct de vedere birocratic, prin utilizarea Internet-ului. O altă propunere a vizat
concordanţa între denumirea taxei şi modalitatea de calcul a acesteia. S-a recomandat şi corelarea
proiectului de ordonanţă privind taxa de mediu cu alte acte normative, dar şi analizarea unor sisteme
de bonificaţii care să aibă ca efect accelerarea procesului de înnoire a parcului auto naţional. Cei care
şi-au prezentat depoziţiile au ajuns la concluzia că această taxă penalizează poluarea, dar nu contribuie
suficient la înnoirea acestui parc auto.
Au fost consemnate 101 de depoziţii scrise, 38 dintre semnatarii acestora exprimându-şi
dorinţa să-şi expună şi verbal punctul de vedere. Dintre aceştia, însă, doar 29 au ajuns să-şi facă
publică opinia în cursul audierii organizate în urmă cu o săptămână la Palatul Parlamentului.
Noua variantă a taxei de poluare auto, propusă spre audiere publică, a fost redusă în funcţie de
vechimea autoturismului şi gradul de poluare auto, potrivit proiectului de ordonanţă de modificare a
taxei.
Astfel, pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe
baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a taxei specifice exprimată în euro/1 gram CO2, a normei
de poluare, a taxei specifice exprimată în euro/1 cmc, precum şi a cotei de reducere a taxei.
De exemplu, pentru un autoturism Logan nou cu motor de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu
norma de poluare Euro 4, taxa va creşte de la 160 euro la 196 euro, pentru un autoturism Ford Focus
Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani, cu motor de 1.600 cmc, taxa scade de la 1.140 euro la 208 euro,
pentru un autoturism Wolkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc şi o vechime de 8-10 ani, taxa
va scădea de la 3.806 euro, la 1.492 euro, pentru un autoturism Mercedes cu Euro 1, cu motor de 3.000
cmc şi o vechime de 15 ani, taxa va scădea de la 7.727 la 3.360 euro, iar pentru un Jeep non-euro cu o
capacitate de 2.500 cmc şi o vechime mai mare de 15 ani, taxa scade de la 7.155 euro la 3.750.
Pentru un autoturism Euro 4 cu o capacitate mai mare de 1.601 cmc, taxa va porni de la 448
euro (pentru un autoturism cu o vechime de o lună) şi se va reduce în funcţie de vechime, iar pentru
un autoturism Euro 4 cu capacitate de circa 2.500 cmc, noua taxă va porni de la 1.018 euro în jos.
Pentru autoturismele Euro 4 cu o capacitate de circa 3.000 cmc noul nivel al taxei porneşte de la 1.629
euro pentru o vechime de până la o lună, iar pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc, cu o
vechime de până la o lună, va porni de la 6.111 euro.
Pentru un autoturism cu norma de poluare Euro 3 cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600
cmc noul nivel al taxei auto va porni de la 1.086 euro, pentru o vechime de până la o lună.
În cazul autovehiculelor Euro 2, cu o capacitate cilindrică mai mică de 1.600 cmc, taxa va
ajunge la maxim 2.371 euro pentru cele cu o vechime cuprinsă între 5 şi 6 ani, în timp ce pentru o
capacitate cuprinsă între 1.601 şi 2.000 mc taxa poate ajunge până la 3.762 euro pentru o vechime de
5-6 ani.
Pentru o capacitate cilindrică de 2.500 cmc, nivelul taxei va fi de 7.125 euro, pentru o vechime
de 5-6 ani, iar pentru o capacitate de 3.000 cmc va ajunge la 11.970 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
La maşinile Euro 2 cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa porneşte de la 13.680 euro pentru
o vechime de 5-6 ani.
La autoturismele Euro 1, taxa ajunge la 5.016 euro pentru un autoturism cu o vechime de 5-6
ani şi la 616 euro pentru 14-15 ani, pentru o capacitate cilindrică mai mică de 1.601 cmc, la maxim
7.980 euro pentru o vechime de 5-6 ani şi 908 euro pentru vechime de 14-15 ani, pentru cele cu o
capacitate de 2.000 cmc, În variantele cu motorizări de peste 3.000 cmc, taxa pleacă de la 27.360 euro
pentru o vechime de 5-6 ani şi ajunge la 3.360 euro pentru 14-15 ani.
La maşinile non euro, taxa poate ajunge la 1.848 euro pentru o vechime mai mare de 15 ani,
pentru o capacitate mai mică de 1.601 cmc şi depăşeşte 10.080 euro pentru cele cu o capacitate mai
mare de 3.000 cmc şi o vechime de 15 ani.
Norma de poluare Euro 4 a fost introdusă în Uniunea Europeană în ianuarie 2005, norma Euro
3 a fost introdusă în ianuarie 2000, norma Euro 2- în ianuarie 1996, iar Euro 1 în iulie 1992.
Veniturile din această taxă vor fi virate Fondului pentru mediu, în vederea finanţării
programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului. Suma de plată reprezentând taxa se calculează în
lei de unităţile trezoreriei statului din cadrul autorităţilor fiscale teritoriale în a căror evidenţă
contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe. Valoarea în lei a taxei se va determina pe
baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 – 30
iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule şi cuantumul rezultat din
aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule, se va restitui totodată pe
baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a viitoarei ordonanţe de urgenţă.
Fac excepţie de la plata taxei auto, autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic,
care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României; autoturismele echipate şi destinate conducerii de
către persoanele cu handicap fizic grav şi accentuat; autovehiculele destinate a fi utilizate de forţele
armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
autovehiculele destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate
corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate
seviciilor de descarcerare; precum şi autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu au fost
înlocuite, cu condiţia ca aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României.
Obligaţia de plată a taxei intervine cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în
România su la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei exceptări sau scutiri.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea