Guvernul a decis, luni, după lectura în primă variantă a
ordonanţei de urgenţă privind taxa auto, să introducă în procedură de audiere publică formula noii
taxe, a anunţat purtătorul de cuvânt al Executivului, Camelia Spătaru.
Potrivit acesteia, audierea publică “este o procedură extinsă, dar în acelaşi timp extrem de
riguroasă de consultare publică, care permite fiecărui cetăţean să-şi exprime punctul de vedere pe acest
subiect”.
Firma Advocacy Academy va fi responsabilă cu organizarea acestui proces de audiere publică.
Potrivit ministrului Mediului, Attila Korodi, din această taxă, care va intra în bugetul Fondului
pentru Mediu, vor fi finanţate mai multe programe şi proiecte, cum ar fi: Programul de stimulare de
înnoire a parcului auto; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii
verzi; programe şi proiecte de împădurire a terenurilor degradate sau defrişate; Programul de stimulare
a producerii energiei din surse regenerabile; proiecte şi programe de înlocuire sau completare a
sistemelor clasice de încălzire cu sistem care utilizează energie solară, geotermală sau eoliană; proiecte
de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural; proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat că noua taxă va lua în calcul în proporţie de 30%
emisiile de CO2 şi în proporţie de 70% emisiile de noxe, pentru maşinile euro III şi euro IV. El a spus
că noxele reprezintă la ora actuală un procent preponderent, care afectează sănătatea publică, mai ales
în zonele urbane, provocând boli.
“Trebuie să precizez că taxa răspunde şi principiului european, conform căruia cu cât valoarea
maşinii scade la acelaşi tip de poluare, cu atât trebuie să scadă şi taxele plătite pentru înmatricularea
maşinii”, a explicat Korodi.
Attila Korodi a subliniat că taxa este în concordanţă cu legislaţia euroepană.
“Noi credem că documentul nostru răspunde la articolul 90 din Tratatul de constituire a
Comunităţii Europene. Trebuie să precizăm că în urma discuţiilor cu Comisia Europeană s-a constituit
şi un sistem de rambursare a taxei reziduale în cazul revânzării într-un alt stat membru, a exportului
acestui autovehicul sau în cazul accidentării urmate de radierea autovehicului”, a arătat ministrul
Mediului.
Conform acestuia, cuantumul taxei nu depăşeşte valoarea reziduală a taxei aferente
autovehicului de aceeaşi marcă, vechime, deja înmatriculat în România.
“Am lăsat posibilitatea pentru cetăţenii români, în momentul în care simt că schema de calcul,
anexa OUG, nu corespunde caracteristicilor maşinii înmatriculate, să poată să facă expertiză şi prin
expertiza făcută să facă o recorelare a cuantumului acestei taxe”, a explicat Korodi.
El a adăugat că în cazul taxei de poluare nu s-au luat în calcul doar emisiile de noxe , ci şi
emisiile de praf.
“La ora actuală există soluţii tehnice care adaugă un plus în reţinerea particulelor de praf şi
acele maşini diesel care au aceste filtre de particule vor primi o reducere de 25% din taxa calculată pe
autovehiculul respectiv”, a subliniat Attila Korodi.
Ministrul a mai spus că taxarea pe poluarea autovehiculelor se practică în 16 state.
El a precizat că aplicarea acestei taxe va duce la întinerirea parcului auto şi la stimularea
producţiei de maşini noi, iar prin administrarea bună a Fondului de Mediu vor creşte suprafeţele verzi
din zona urbană, dar şi împăduririle. Prin stimularea folosirii energiei regenerabile se va ajunge la
îmbunătăţirea calităţii aerului şi se va reduce emisiile cu efect de seră.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea