Comisiile senatoriale reunite de buget, finanţe, bănci şi de
administraţie publică au respins, marţi, taxa de poluare, prevăzută în Ordonanţa de Urgenţă nr.
50/2008.
Membrii celor două comisii au dat raport de admitere a ordonanţei, însă au amendat-o, la
propunerea senatorului PD-L Dan Cârlan, eliminând practic prevederile privind instituirea acestei taxe
de poluare şi modul său de calcul şi stabilind doar faptul că se restituie integral sumele încasate din
taxa specială pentru autovehicule şi autoturisme în perioada 1 ianuarie-30 iunie 2008.
Conform lui Cârlan, menţinerea OUG 50/2008, dar cu eliminarea prevederilor privind taxa ar
urma să constituie un semnal pentru Guvern că Parlamentul nu are nimic împotriva unei taxe de
poluare, dar nu în forma propusă prin ordonanţă.
La dezbateri au participat atât reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor, Mihai
Hură, director al Direcţiei taxe vamale şi accize, cât şi preşedintele Agenţiei pentru Fondul de Mediu,
Gheorghe Todi.
Acesta din urmă a arătat că taxa este de o importanţă stringentă, deoarece din ea se vor finanţa
programele de mediu, ca de exemplu programul de îmbunătăţire a parcului auto (”Rabla”), precum şi
dezvoltarea spaţiilor verzi, împădurirea terenurilor degradate sau defrişate ori proiectele privind
utilizarea combustibililor regenerabili, precum energia eoliană sau solară.
Gheorghe Todi a subliniat că membrii Comisiei Europene (CE) nu s-au opus vechii taxe auto,
ci doar modului de calcul a acesteia, dându-şi acordul pentru noua taxă de poluare.
La rândul său, reprezentantul Ministerului Economiei şi Finanţelor a arătat că noua taxă
înlocuieşte vechea acciză din Codul fiscal, care nu mai putea fi gestionată în condiţiile aderării
României la UE şi dispariţiei graniţelor.
Totodată, Mihai Hură a subliniat că scopul principal al taxei este “stăvilirea intrării de
autoturisme rulate (second-hand), foarte poluante, din spaţiul european în România, iar în decursul
unui singur an acest scop a fost atins, prin scăderea drastică a numărului acestor maşini.
El a precizat că, în noua formulă de calcul, au fost respectate cerinţele CE şi Curţii Europene
de Justiţie, conform cărora taxa trebuie să scadă concomitent cu scăderea în valoare a autovehiculului.
Reprezentantul democrat-liberalilor, Dan Cârlan, l-a contrazis însă pe reprezentantul MEF,
spunând că senatorii PD-L nu sunt de acord cu taxa deoarece în formula de calcul a acesteia se ţine
cont în proporţie de 70% de capacitatea cilindrică a autovehiculului şi doar în proporţie de 30% de
capacitatea de poluare, ceea ce face din ea o taxă fiscală, şi nu una de mediu.
Cârlan a subliniat, totodată, că această formulă de calcul nu respectă principiul potrivit căruia
“poluatorul plăteşte”. “Putem avea maşini cu capacitate cilindrică mai mare, care poluează mai puţin”,
a arătat el.
Poziţia senatorului PD-L a fost împărtăşită şi de senatorul PSD Viorel Ştefan, care a afirmat că
se opune atât instituirii de noi taxe, cât şi constituirii de fonduri speciale, susţinând că finanţarea unor
proiecte de mediu nu trebuie obligatoriu să atragă constituirea unui fond special şi nici impunerea
obligatorie a unei taxe, ci doar voinţă politică.
El a spus că, în cazul în care se doreşte cu adevărat finanţarea proiectelor de mediu, acest lucru
trebuie făcut din bugetul de stat, unde sunt colectate toate taxele şi impozitele, adăugând că realizarea
de spaţii verzi şi parcuri, precum şi reîmpăduririle trebuie să revină administraţiei locale, care ar avea
nevoie de sprijinul Executivului în acest sens.
Senatorul conservator Marius Marinescu a propus un amendament prin care să se precizeze
termenul de 30 decembrie 2008 pentru restituirea sumelor încasate din vechea taxă auto, însă
majoritatea membrilor celor două comisii s-au opus.
După cum au arătat senatorul PSD Viorel Ştefan şi conservatorul Codruţ Şereş, trebuie dată
posibilitatea Guvernului de a prinde în bugetul de stat aceste sume, eventual printr-o rectificare
bugetară.
Conform reprezentantului Ministerului Finanţelor, este vorba despre 230 de milioane de euro.
Raportul pozitiv, cu amendamentele propuse de PD-L, a fost adoptat cu 8 voturi favorabile şi
5 abţineri.
Proiectul de lege privind aprobarea OUG 50/2008 urmează să fie dezbătut în plen.
Senatul a mai adoptat, în această sesiune legislativă, în calitate de primă Cameră sesizată, două
proiecte legislative, aparţinând PD-L şi PC, care vizează abrogarea articolelor privind taxa auto
specială din Codul fiscal şi restituirea sumelor încasate de la începutul anului.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea