Transparency International (TI) Romania a prezentat, vineri, rezultatele proiectului realizat împreună cu Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor referitor la elaborarea legislaţiei interne în vederea aplicării Directivei a treia a Uniunii Europene cu privire la spălarea banilor.
Directorul TI Romania, Victor Alistar, a explicat că principalul obiectiv al acestui demers comun este crearea unor mecanisme de monitorizare a persoanelor expuse politic.
“Fiecare ţară a Uniunii Europene creează o astfel de listă şi creează, totodată, mecanismele. Altfel spus, numele persoanelor considerate de Franţa sau Olanda, de exemplu, ca fiind persoane expuse politic se comunică tuturor celorlalţi membri ai UE, iar institutele similare cu Oficiul de spălare a banilor monitorizează acţiunile acestor persoane”, a declarat Alistar.
Potrivit acestuia, persoanele expuse politic reprezintă adevărate “zone vulnerabile, cu risc crescut”.
Alistar a adăugat că banii “negri” vin din trei surse majore: orice formă de trafic – de fiinţe umane, arme sau droguri, contrabandă, orice formă de evaziune fiscală şi de corupţie.
“Pentru ultimele două se consideră că persoanele expuse politic reprezintă factori de risc, dar şi părţi în acest mecanism”, a precizat Alistar, care însă a ţinut să sublinieze că nu este obligatoriu ca aceste fapte să se şi întâmple în legătură cu persoanele vizate.
În procesul de monitorizare “se solicită tuturor ţărilor membre o evaluare mai atentă a informaţiilor financiare, provenite atât de la entităţile de raportare financiară, cât şi de la cele non-financiare precum notariate publice, firme de consultanţă etc”, a explicat Alistar.
Preşedintele TI Romania a declarat, de asemenea, că sintagma “persoane expuse politic” se referă “atât la persoane din sistemele naţionale, cât şi de la nivelul administraţiei europene”.
El a precizat că, aşa cum România va primi de la celelalte 26 de state membre informaţii cu privire la persoanele vizate, tot astfel şi România va trebui să trimită raportări de acest fel organismelor similare Oficiului din celelalte ţări europene.
În cadrul proiectului – care are ca termen limită decembrie 2008 – au fost realizate până în prezent documentul de politică publică, analizele comparative, rapoartele de dezbateri cu instituţiile care aplică legea.
“Proiectul de lege este finalizat, urmează ca el să intre în procedura de aprobare formală. Acest proiect a reuşit să ofere expertiza tehnică în vederea aplicării Directivei 3″, a subliniat Alistar.
El a declarat, în context, că România este una din ţările cele mai avansate în ceea ce priveşte aplicarea directivelor europene în domeniul spălării banilor.
“Pe baza verificărilor pe care UE le-a făcut la nivelul celor 27 de state, România nu va fi supusă monitorizării speciale pentru procedura de infringement”, a anunţat Alistar.
Referindu-se la cadrul legislativ implementat în acest domeniu, şeful TI Romania a precizat că acesta menţionează faptul că nu mai e nevoie pentru investigarea unei fapte de spălare de bani de declanşarea investigării pentru fapta principală.
“Până acum, spălarea de bani se putea investiga doar ca faptă auxiliară”, a arătat Alistar, subliniind că această modificare este una “esenţială”.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea