Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis, în şedinţa de miercuri, să recomande televiziunilor, care au anunţat că realizează emisiuni de dezbatere, să facă public, la începutul şi pe parcursul emisiunii, că este o emisiune plătită, pentru ca publicul să fie informat.
Decizia a venit în urma constatărilor făcute de membrii CNA că unele posturi de televiziune practică un alt format faţă de cel comunicat Consiliului, transformând emisiunile de dezbatere în emisiuni de promovare.
Această decizie a fost iniţial invalidată, după care s-a revenit asupra votului, fiind adoptată de membrii CNA cu şase voturi ‘pentru’ şi trei ‘împotrivă’.
Dan Grigore, Gelu Trandafir şi Cristina Trepcea au precizat că emisiunile de promovare trebuie să poarte un semn care să diferenţieze o emisiune plătită de una neplătită, ‘pentru ca telespectatorii să ştie la ce se uită’.
Ioan Onisei a opinat, la rândul său, că posturile erau obligate faţă de CNA să îşi definească tipurile de emisiune. ‘Au schimbat de pe o zi pe alta, că e dezbatere, că nu e. Lucru care înseamnă şi dezinformarea publicului şi a noastră (a CNA – n.r.) şi a competitorilor electorali. Posturile mari au tot timpul să îşi stabilească aceste emisiuni, să discute cu competitorii electorali, să realizeze contracte şi precontracte astfel încât să nu ne trezim cu asemenea schimbări’, a spus Ioan Onisei, adăugând că este corectă ideea ca la emisiunile de promovare lucrul acesta să fie marcat astfel încât publicul să ştie.
Unii dintre membrii CNA au insistat şi pe o formulare tip pentru toate televiziunile, gen un ‘p’ mic pe ecran sau marcarea cu mesaje precum ‘emisiune de promovare contra cost, emisiune cu participare plătită’ sau să se anunţe acest tip de emisiune pe crawl sau prin intermediul moderatorului’. Însă membrii CNA nu au căzut de acord asupra niciuneia dintre opţiuni.
Pe de altă parte, Narcisa Iorga a susţinut că nu se poate impune unei televiziuni ’să aibă numai emisiuni de promovare’.
‘Trebuie să marcheze într-un fel pentru ca publicul să înţeleagă la ce se uită. El se uita până acum la ‘Alege premierul’ de la Realitatea TV şi credea că e o dezbatere, dar de fapt era o emisiune de promovare’, a arătat, în replică, preşedintele CNA, Răsvan Popescu.
CNA a mai hotărât să trimită o adresă către posturile OTV şi B1 TV prin care să le reamintească faptul că trebuie să îşi afişeze tarifele practicate în campanie. Decizia adoptată de membrii Consiliului a fost luată în urma unor rapoarte care arată că cele două posturi nu şi-au publicat pe site sau prin orice altă modalitate tarifele prevăzute de Decizia 792 din 30 septembrie.
De asemenea, membrii Consiliului au atenţionat postul B1 TV că ştirile electorale nu pot fi plătite.
Spune-ti parerea