Aproximativ 6,5 milioane fumători (cu vârste cuprinse între 25
şi 44 de ani) se înregistrează în România, iar 33.000 dintre aceştia mor anual ca urmare a consumului
de tutun, a doua cauză de deces din lume, a declarat, marţi, preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog
(ANA), Pavel Abraham, la o conferinţă de presă prilejuită de “Ziua Mondială fără Tutun”.
Potrivit unui eurobarometru pe această problemă realizat de Comisia Europeană în 2007,
fumatul este responsabil pentru 75% dintre infarctele la fumătorii cu vârstă sub 50 de ani şi pentru
30% din decesele datorate diferitelor forme de cancer.
Oficialul ANA a mai precizat că eurobarometrul menţionat mai arată că cei mai mulţi dintre
fumători, inclusiv din România încep să fumeze înainte de a împlini vârsta de zece ani, îndeosebi din
cauza promovării produselor de tutun.
Acelaşi studiu mai relevă că România şi Austria sunt cele mai puţin deschise ţări la politicile
de interzicere a fumatului în locuri publice, baruri sau restaurante, în timp ce la polul opus se situează
ţările scandinave cu cea mai mare deschidere în această direcţie.
Un studiu realizat de ANA în 2007 indică o reducere a celor care au declarat că au fumat o
ţigară cel puţin odată de-a lungul vieţii. Bărbaţii au avut această experienţă într-o proporţie mai mare
decât femeile (peste 67 la sută faţă de 43%), iar tinerii (categoria cuprinsă cu vârstă între 15 şi 24 de
ani) mai mult decât persoanele cuprinse între 55-64 de ani.
De asemenea, studiul relevă că cei din marile oraşe au avut acestă experienţă într-o proporţie
mai mare decât cei de la ţară (peste 59% faţă de peste 50%), iar cei domiciliaţi în Bucureşti – mai mult
decât cei din zonele istorico-administrativ ale ţării.
Un alt aspect evidenţiat de studiul ANA relevă că vârsta medie a celor care au declarat că au
luat contact cu ţigara pentru prima oară este 18 ani.
“Ziua Mondială fără Tutun” marcată în fiecare an la data de 31 mai oferă cadrul informării şi
sensibilizării populaţiei cu privire la riscurile generate de consumul de tutun, practicile companiilor
producătoare de tutun şi demersurile forurilor internaţionale privind lupta împotriva răspândirii bolilor
asociate consumului de tutun.
Sloganul propus pentru acest an de OMS cu prilejul “Zilei Mondiale fără Tutun” face parte
dintr-un apel la acţiune adresat tinerilor, decidenţilor politici, societăţii civile şi publicului larg pentru
interzicerea totală a acestor produse, precum şi pentru promovarea unor măsuri legislative care ar
putea conduce la scăderea consumului de tutun în rândul populaţiei.
Companiile producătoare de ţigări cheltuiesc anual şase miliarde dolari, iar pentru publicitatea
şi comercializarea acestor produse – alte zeci de milioane dolari.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea