În România, sistemul de urgenţă nu este mai rău în comparaţie
cu alte state ci, dimpotrivă, pentru unele ţări poate constitui un model pozitiv, a declarat, miercuri,
Adina Valean, europarlamentar român, cu prilejul seminarului “112 îţi salvează viaţa”.
Un aspect foarte grav cu care se confruntă 112 este numărul apelurilor false – 90% dintre
apeluri sunt false.
Dr. Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii Publice (MSP), a subliniat că în ceea
ce priveşte apelurile false trebuie găsite soluţii. El a explicat că există trei feluri de apeluri false:
apeluri injurioase, apeluri silenţioase – cel care apelează pune telefonul în buzunar şi sună la 112 şi nu
răspunde, şi apeluri nejustificate – apeluri prin care care cel ce apelează întreabă tot felul de lucruri la
112 care nu au legătură cu urgenţele.
Subsecretarul de stat a subliniat că se află în lucru un proiect de ordonanţă de urgenţă care
reglementează funcţionarea numărului 112, dar care are incluse şi măsuri pentru a pedepsi abuzurile.
El a menţionat, totodată, că, din păcate, o serie de măsuri propuse nu au fost agreate de cei de la
drepturile omului, întrebându-se ce este mai bine – să salvezi o viaţă sau să nu-l pedepseşti pe cel care
sună fără motiv.
El a exemplificat cu un caz, petrecut anul trecut la Târgu Mureş, care a apelat de 5.000 de ori
la 112 în patru zile. Era un număr de pe o cartelă telefonică care a fost luată de părinţi pentru un copil
cu retard mintal şi care nu ştia decât că singurul număr la care cineva îi vorbeşte este 112. El a
menţionat că timp de două săptămâni cartela a fost blocată, dar după deblocare a mai sunat de alte
1.800 de ori.
Secretarul de stat Arafat a remarcat că şi alte ţări au probleme cu apelurile false, dar a precizat
că acolo s-au luat măsuri. De pildă, în Marea Britanie, dacă se face abuz de apelarea numărului 112 se
blochează cartela.
Subsecretarul de stat a spus că şi în România trebuie să se găsească modalităţile pentru cei
care abuzează. Dr. Arafat a subliniat că noua legislaţie care se află în curs de avizare mai prevede şi ca
112 să funcţioneze în două modalităţi: una este cea de acum, când suni la 112 şi eşti transferat în
funcţie de situaţie la diferite departamente, sau modulul care funcţionează la Târgu Mureş şi care
dispune de un dispecerat integrat cu o platformă unică, unde cel care apelează nu mai este transferat la
alte dispecerate. Judeţele, în funcţie de situaţia existentă pot opta pentru un modul sau altul, dr. Arafat
a menţionat însă că unele judeţe, precum Arad şi Hunedoara, s-au interesat de al doilea modul.
În ceea ce priveşte Bucureştiul, acesta are o situaţie mai sensibilă, infrastructura este total
diferită şi aici urmează să se opteze pentru o soluţie.
Sursa:ROMPRES
Spune-ti parerea